تبلیغات
معماری وشهرسازی - میم گیری برای کاربرد رنگ در شهر
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهندس مرتضی صالحی
نظرسنجی
به نظرتون چطور ه








جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
معماری وشهرسازی




تصمیم گیری برای کاربرد رنگ در شهر

بسیاری از مدیران و طراحان شهری شاید در صدد اصلاح وضعیت نابه سامان رنگی شهر خود بوده اند؛ اما مساله این است که تا کنون چگونه با مقوله ی رنگ در شهر برخورد شده است. توجه به زمینه و متن، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، مصالح بومی و فرهنگ، نوع فضاها و جز این ها، در تصمیم گیری طراح یا مدیر برای هدایت کاربرد رنگ در شهر تأثیر دارد. مطالعاتی در زمینه ی تاریخچه ی رنگی برخی از شهرهای اروپایی مانند تورین، لیون و مارسی انجام گرفته است تا راهی برای مبارزه با «آلودگی رنگی» شهرها پیدا شود.

در سال 1800 م. شهر تورین ایتالیا به سفارش «انجمن سازندگان بنا» صاحب یک نقطه ی رنگی شد. ایده ی اصلی در ابتدای کار تقویت تشخص خیابان ها و میدان ها با کدهای رنگی خاص، در نقشه ای هماهنگ برای کل شهر بود. یعنی رنگ های اصلی خاصی برای هر یک از این فضاها - تحت عنوان کد رنگی - تعیین شد که تمامی افراد در آن محل خاص موظف به استفاده از رنگ های مشخصی بودند. تمامی مسیرهای اصلی و مهم شهر با کدهای رنگی خاص خود به میدان اصلی شهر می رسیدند. رنگ های هر خیابان برگرفته از رنگ سنتی در شهر بود و اجرای این طرح از طریق صدور مجوز برای ساخت یا مرمت بناها عملی شد. نیچه در اواخر قرن نوزدهم و هنری جیمز در اوایل قرن بیستم ضمن عبور از این شهر، به طرح استثنایی رنگی شهر - که در آن زمان هنوز پابرجا بوده - اشاره کرده و آن را ستوده اند.
یکی از افرادی که برای حل مشکلات رنگی محیط دست به تحقیقات گسترده ای زد، ژان فیلیپ لنکو است. روشی که او برای بررسی خصوصیات رنگی محیط به منظور ارائه ی الگوی مناسب رنگی و راه حل های رنگی برای مشکلات محیطی پیشنهاد می کند، به شرح زیر است:
1- تجزیه و تحلیل رنگ های اصلی ناحیه یا محل (طبیعت، گیاهان،خاک و نظایر این ها).
همه ی ما به راحتی می توانیم نقاط یا شهرهایی را به خاطر آوریم که شخصیت رنگی خاص آن ها - که بسیاری از اوقات مهم ترین عنصر هویتی و نمادین آن محل به شمار می آید - ناشی از رنگ خاک و محیط ان بوده است. سایر عناصر محیطی نیز همچون نور، آسمان، آب و گیاهان اطراف محل در تعریف حال و هوای محل تأثیر زیادی دارند.
از سوی دیگر، عواملی هم وجود دارند که به صورت غیر مستقیم بر ادراک رنگی ما از محیط تأثیر می گذارند. از این دست است اقلیم محل یا شیب و توپوگرافی زمین که می تواند رنگ آمیزی و مصالح سقف را نمایان تر سازد و در ادراک رنگی افراد سهم بیش تری را به خود اختصاص دهد.
2- تعیین رابطه ی کمّی و کیفی رنگ در عناصر مختلف معماری و شهری.
این مرحله شامل جمع آوری طیف رنگی به کار رفته در هر یک از اجزا و عناصر تشکیل دهنده ی بناها محیط شهری (نما، در و پنجره، مبلمان شهری و جز این ها) در گروه بندی آن هاست.
3-1- آزمایش و مطالعه ی دقیق محل (این کار معمولاً شامل برداشت نمونه های محلی مصالح و رنگ هاست).
2-2- تحلیل و جمع بندی اطلاعات گردآوری شده که شامل پالت رنگ های محیطی و پالت عناصر مصنوع ومعماری منطقه است.
2-3- نتیجه ی تحقیق، ارائه ی پیشنهاهایی برای پالت رنگی هر ناحیه است (که می تواند شامل دو بخش رنگ های هماهنگ و دارای هارمونی، و رنگ های متضاد باشد که در تعیین رنگ آمیزی پروژه ها و طرح های آینده ی محل نیز مورد استفاده قرار می گیرد).
3- مرحله ی پایانی ارائه ی جدول طیف رنگی است که وفادارانه کیفیت های دقیق رنگی هر محل را معرفی می کند؛ و با استفاده از آن ها در عناصر سازنده ی فضای شهری می توان به ترکیبات مختلف دست یافت (پورتر و میکلیدس، 1976، صص 74-73).
هر نقشه ی رنگی شامل دو سیستم از پرده های رنگی است، که دو پالت رنگی اصلی محصول نهایی این کار است.
یکم: سیستم اولیه که رنگ های هارمونیک برای لکه های بزرگ و سطوح معماری بزرگ ارائه می کند.
دوم: سیستم گسترده تر که طیف وسیع تری از نمونه های طبیعی و معماری را در بر می گیرد، مانند گل ها یا عناصر متحرک که به عنوان عناصر ثانوی در محیط شهری و بناها مورد استفاده قرار می گیرد.
کار دیگر لانکو، تداوم پالت دوم به گونه ای است که رنگ های کنتراست و متضادِ بر گرفته از پالتِ نخست را نیز معرفی می کند؛ یعنی رنگ هایی که در چرخه ی رنگ در مقابل هم قرار می گیرند، اما از نظر بصری در پرده های رنگی یکسانی قرار دارند. زمانی که این رنگ ها در کنار هم قرار می گیرند، هر یک تأثیر رنگ دیگر را تشدید می کند.
لانکو از همین روش برای تهیه ی الگوی رنگی شهرهای کشور فرانسه و توکیو در ژاپن استفاده کرد. در مورد توکیو او شهر را به چهار بخش تقسیم کرد:
1- بافت سنتی شهر قدیمی؛ 2- بافت مدرن بخش های جدید شهر؛ 3- بافت میانی یا معماری دوران گذار؛ 4- بافت صنعتی.
در ادامه، دو نمونه ی دیگر از تحقیقات که برای ارائه ی نقشه ی رنگی دو شهر در نروژ («اسلو» و «ر یزور») و دو شهر نیز در انگلستان («هارلو» و «لندن») انجام گرفته اند، برای ملموس تر شدن موضوع ارائه می شود.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 28 مهر 1391 :: نویسنده : مهندس مرتضی صالحی
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر